Szczególnie interesujace z punktu widzenia tez rozwijanych w tym rozdziale sa poglady H. H. Harlowa

I on również twierdzi, że poznawanie jest procesem aktywnym, wytworem psychofizycznej aktywności organizmu, aktywność ta czynnie wprowadza do poznania przedmiotów i do powstania doświadczenia osobniczego. Wszelkie nabytki mimiczne osobnicze – pisze Mazurkiewicz – są produktem aktywności własnej dziecka, a więc psychologicznie produktem pracy uwagi, funkcji zainteresowania (1950, s. 63). Szczególnie interesujące z punktu widzenia tez rozwijanych w tym rozdziale są poglądy H. H. Harlowa przedstawione w sprawozdaniu zawartym w materiałach The Kentucky Symposium z 1954 roku. Autor ten wyraża przekonanie, że w psychologii zbyt ściśle łączono motywację człowieka z energetyzującą rolą poglądów homeostatycznych, jak np. , głód. Również późniejsze wysiłki nad wyprowadzeniem motywacji ludzkiej z bólu czy lęku (Mowrer, Brown, Honney) nie są zdaniem autora w pełni uzasadnione. Przecież człowiek uczy się i żyje lata, miesiące i tygodnie, nie napotykając żadnych trudności w zaspokajaniu potrzeb homeostatycznych. Podobnie zdrowy rozsądek uczy nas, że energia nasza w większej części pobudzana jest przez cele pozytywne, a nie przez chęć ucieczki przed strachem i niebezpieczeństwem (s. 38). Autor w związku, z tym zwraca uwagę ma rolę, jaką w motywacji i związanym z nią uczeniu nie odgrywają motywy wywoływane czynnikami zewnętrznymi (externally elicited motives), przez co rozumie te czynniki pobudzające do działania, których aktywność lnie jest związana ani z potrzebami (homeostatycznymi, ani z seksualnymi, ale z pewnymi sytuacjami zewnętrznymi nie mającymi związku z bieżącym funkcjonowaniem ustroju. Jednym z tych czynników jest to, co autor nazywa popędem do naśladownictwa. Występuje on szczególnie silnie u małp (małpa widzi, małpa robi), ale też i u ludzi. Cytowane są również prace F. S. Kellera i innych autorów, którzy wykazali, że szczur może uczyć się otrzymując, jako wzmocnienie różnice w oświetleniu jego otoczenia. Do najciekawszych jednak należy popęd eksploracji otoczenia przejawiający się w tym, że na przykład małpa może włożyć dużo wysiłku w rozbieranie prostych i złożonych mechanizmów-łamigłówek, lnie otrzymując żadnego wzmocnienia poza samą możliwością rozebrania mechanizmu, lub też może nauczyć się otwierać skomplikowane zamki nie otrzymując żadnej nagrody oprócz możliwości wyjrzenia poza (pomieszczenie, w którym przebywa, przez otworzone w ten sposób okienko (tzw. aparat eksploracji wizualnej). Zjawisko to można zaobserwować także u szczurów badanych w labiryncie. Głodzony od 23 godzin szczur pędzi nieraz tunelem i przeprowadza eksplorację Otoczenia nie zwracając uwagi na jedzenie, dopóki cały labirynt lnie zostanie zbadany [więcej w: kwidzyn dyżury aptek, osrodek leczenia uzaleznien, chirurgia stomatologiczna chirurg stomatolog ]

Powiązane tematy z artykułem: chirurgia stomatologiczna chirurg stomatolog kwidzyn dyżury aptek osrodek leczenia uzaleznien